Salvie generelt


Det var fargen og blomstringstiden som var avgjørende da jeg kjøpte de første pottene med Salvie i 2008 og plantet i rosebedet. 

Jeg visste at de jeg hadde kjøpt ikke var kryddersalvie, men utover det tenkte jeg ikke noe mer over det.










Heller ikke da noen jeg kjøpte het Salvia Nemarose og med norsk navn Steppesalvie.
















Og heller ikke da etikettene inneholdt navn som Blue Queen, Caradonna, Ostfriesland og Merlau Blue.




















Det var faktisk først da jeg skulle legge ut bilder og tekst her at jeg begynte å undersøke nærmere. Boka Stauder (Knut Langeland) omtaler Salvia nemorosa som Steppesalvie og Solbærsalvie. Bladene har nemlig en sterk lukt av solbær og kan faktisk brukes i salater. Hvis jeg forstår boka rett er Salvie-typer i handelen nå egentlig hybrider av Salvia nemorosa, nemlig Salvia x superba. De fleste typene blir 40-50 cm høye, blomstrer lenge og har større blomster enn før.

Salvie vil ha full sol, tåler litt tørke når den er etablert, men blomstrer bedre med litt vann. Fjern avblomstra blomsterstander for å sikre jevn blomstring. Klippes helt ned om våren..

Salvie bør plantes i grupper og danner store tuer.

Men jeg ser jo at det er forskjell mellom de jeg har plantet og skulle ønske at produsentene hadde vært mer presis med merkingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er takknemlig for mer informasjon. Skriv gjerne om egne erfaringer.
Nå har jeg satt på kommentargodkjenning for å få beskjed om nye kommentarer.