Nellik- generelt

Nelliken hører med til de eldste hageplantene. Nellik vokser også vilt.

Nellik finnes i mange farger og utseende. Mest likt er stilk og blader. Nellik er både en lav eviggrønn staude, toårig eller ettårig sommerblomst. Nellik kan være dårlig merket slik at det er vanskelig å vite hvilken type det er.

Stauder:
Dianthus plumaris - Hagefjærnellik
Dianthus gratiopolitanus - Pinsenellik

2 årig:
Dianthus barbatus - Busknellik

Sommerblomst:
Dianthus caryphyllus - Hagenellik
Dianthus chinensis - Kinesernellik (brukes som ettårig, fordi blomstringen reduseres veldig året etter)

Listen fylles ut etterhvert som jeg finner flere typer jeg er sikker på hva er.

Se bilder av nellik i min hage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er takknemlig for mer informasjon. Skriv gjerne om egne erfaringer.
Nå har jeg satt på kommentargodkjenning for å få beskjed om nye kommentarer.